lauantai 2. tammikuuta 2016

Millainen oli 2015?

Tänään on tasan neljä vuotta ensimmäisestä kirjoituksestani tässä blogissa. Tuntuu hurjalta, että olen jaksanut innostua tästä näin pitkään, eikä loppua näy! Vaikka viimeiset pari kuukautta ovat olleen hiljaisempia, en haudo lopetussuunnitelmia. Haudon vain postauksiani.

http://cdn1.theodysseyonline.com/

2015 on ollut monivaiheinen ja hyvä vuosi. Löysin paljon uusia, kiinnostavia kirjailijoita (kuten Laini Taylor, Rainbow Rowell ja Kirsty McKay) ja palasin vanhojen suosikkieni pariin (kuten Stuart Hill ja Maggie Stiefvater). Kirjasto on edelleen ystäväni, mutta tein myös enemmän ostoksia kuin minulle luultavasti on hyväksi. Tähän osansa antoivat tietenkin Helsingin Kirjamessut, joista en valitettavasti tänä vuonna ehtinyt kirjoittaa.

Myös henkilökohtaisessa elämässäni on tapahtunut paljon. Tärkeimpänä osallistuin kaksi kertaa ylioppilaskirjoituksiin ja sain valkolakin päähäni. Viimeisin uutiseni, josta en ole vielä maininnutkaan, on se, että tiistaiaamuna suuntaan lentokentälle ja lähden Iso-Britanniaan puoleksi vuodeksi. Sain au pair paikan, ja olen todella innoissani!

Elämä tietenkin jatkuu, aion yhä lukea kirjoja myös saarivaltiossa. Yksi ensimmäisiä hoidettavia asioita, joka tuli mieleeni, on hankkia paikallinen kirjastokortti ensi tilassa. Olen myös tarkistanut, että saan pääsykoekirjani Waterstonesista. Sillä saralla kaikki on hyvin.

Nyt katsotaan kuitenkin vähän taaksepäin. Statistiikkaa, ystäväni:
Vuonna 2015
  • julkaisin 45 postausta
  • joista kaikki eivät olleet kirjapostauksia, mutta olen liian laiska laskeakseni
  • eniten postauksia julkaisin tammikuussa: 8
  • ja toiseksi eniten maaliskuussa: 6
Joitakin vuonna 2015 lukemiani kirjoja en ole vielä ehtinyt arvioida, mutta kirjatotaalini menneelle vuodelle on:

75

En ole lukenut näin paljon sitten vuoden 2012! Olen vaikuttunut. Tietysti minulla on myös ollut paljon enemmän aikaa lukea nyt kuin aiempina vuosina. Olen saanut vuoden aikana myös paljon ihania uusia lukijoita: olen niin iloinen teistä kaikista! Muistattehan, että kommentit ovat aina tervetulleita.

Loppuvuoden häslinki pisti kirjaproggikseni melko lailla jäihin. Aion kuitenkin jatkaa ensi vuoden puolella - ja ottaa jälleen uuden haasteen! Halleluja. Tiedän, en osaa vastustaa.

Aion myös siistiä blogini ulkoasua laittamalla suoritetut ja keskeneräiset haasteet eri välilehdille. Toinen major linjamuutos joka alkaa tänä vuonna on se, että aion julkaista jatkossa pääsääntöisesti vain yhden kirjan per postaus.

Tiedän, kaikki tekevät niin, en keksinyt pyörää uudestaan. Nykyinen tapani juontaa juurensa blogin alkuaikoihin, jolloin en kirjoittanut kirjoista kovin pitkästi, enkä jaksanut väsätä joka kirjalle omaa postausta. Sen sijaan nyt, kun kirjoitan melko pitkästi, postausten lähettäminen viivästyy, koska minulla ei ole energiaa kirjoittaa kuin yhden kirjan arvio kerrallaan. Saisin postauksia paljon useammin ulos, kun jokaisessa olisi vain yksi kirja. Siksi siirryn tähän tyyliin - tosin viimeiset 2015 luetut kirjat ilmestyvät vielä kavereiden kera.

Tässä taitaa olla tärkeimmät. Super ihanaa vuotta 2016 kaikille!

2 kommenttia: